Eurytmin tar hela kroppen "med alla sinnen“ in i språkets och musikens värld. På det sättet blir språk och musik inte bara något för huvudet utan för hela människan.
Genom den eurytmiska rörelsen blir språket och musiken "förkroppsligat“ och levandegjort.
Väsentligt för metoden i den pedagogiska eurytmin är också betydelsen av upprepningen av samma rörelseföljd under en längre tid, så att språket och musiken kan prägla in sig på ett varaktigt sätt i kroppsminnet. Eurytmi aktiverar barnens språkutveckling men även utvecklingen av varseblivningen (det talande och hörande eller motoriska och sensoriska).
Ser man på waldorfläroplanen som en helhet, så arbetar alla ämnen som i kanon, går över i varandra, servar varandra. Syftet med det är att stimulera och utmana barnen med alla sinnen. Att ägna sig åt det konstnärliga är lika viktigt som matte, svenska, engelska osv. Att lära sig handarbete och hantverk är lika viktigt som geografi, historia och naturvetenskap. Så bidrar ämnet eurytmi från ett håll, andra ämnen från andra håll. All fysisk, motorisk och sensorisk aktivitet påverkar
dessutom människans inlärningsförmåga. Läs- och skrivsvårigheter kan tex hänga ihop med bristande höger - vänsterkoordinationsförmåga.
Eurytmi som obigatoriskt och unikt ämne i waldorfskolan arbetar med rörelse i en helhetssyn på människan och har därmed uppgiften att stödja barnens utveckling.
(Källor: läroplaner för olika waldorfskolor i Sverige och en presentation i den tyska eurytmitidningen "Auftakt“ (2008) "Sprachförderung durch elementare Eurythmie
im Kindergarten?“)
Elisabeth Ehrlich
Verksam som eurytmilärare på Idunskolan
Uppdaterad 2023-04-21
Föreningen för Eurytmipedagogik Copyright © 2013
Anpassning av hemsidans layout: Malinde arts